Norske arbeidstakere er mer avanserte brukere av Internett enn de fleste andre europeere. Det viser EUs nye landrapport. Blant arbeidstakere i EU viser rapporten at 39 % har mangelfulle "digital skills" og 14 % ingen slike ferdigheter. I Norge er tallene 13 % (mangelfulle) og 1,7 % (ingen). EU-rapporten bekrefter inntrykket av en teknologiglad befolkning. Spørsmålet er om Norge evner å bruke disse ferdighetene til det som er viktig: Å skape arbeidsplasser, næringsvirksomhet og verdier. Mye tyder på at vi kan bli mye bedre.
EUs nye landrapport er interessant
lesning. Du finner den her: https://ec.europa.eu/digital-agenda/node/66889.
Den er del av EUs Digital Agenda - et viktig intiativ som har satt bruk av IKT
aller øverst på EUs agenda. EU-kommisjonen har som utgangspunkt at IKT-sektoren
(som sektor) utgjør 5 % av europeisk
BNP, men bidrar til hele 50 % av produktivitetsveksten i EU.
Det er grunn til å tro at dette er overførbart til norske forhold - og det
går rett inn i den pågående debatten om produktivitetsvekst og arbeidet til den
regjeringsnedsatte Produktivitetskommisjonen som ledes av Jørn Rattsø. Det er
et tankekors at IKT, som kan ha så stor betydning, kun nevnes helt
avslutningsvis i kommisjonens mandat. Nordmenns og norske bedrifters
evne til å ta i bruk ny teknologi trekkes frem som en forklaring på at Norge
klatrer på World Economic Forums (WEF) årlige undersøkelse om konkurranseevne.
Digitale tjenester og telekommunikasjon er helt sentrale drivere for vekst og
produktivitet.
I tillegg til å sammenligne
arbeidstakeres digitale ferdigheter, ser den nye EU-rapporten på bredbånd,
internettbruk, e-handel, digitale løsninger for kontakt mellom innbyggere og
myndigheter (eGovernment) og helse. Tallene for investeringer i forskning og
utvikling av IKT er ikke oppdatert siden 2010.
Bredbånd: På
slutten av 2013, hadde 97 % av norske husstander tilgang på fast bredbånd. Det
er samme nivå som for EU som helhet. I mindre sentrale strøk ("rural
areas"), var andelen 87 % i Norge, sammenlignet med 90 % i EU.
Bruk av internett:
93 % av alle nordmenn brukte internett ukentlig, slår rapporten fast. Det er
vesentlig høyere enn gjennomsnittet i EU, som ligger på 72 %. Andelen som aldri
har brukt interenett har falt fra 6 % i 2012 til 5 % i 2013. Tallet for EU er
20 %.
Handel på internett:
I løpet av 2013 kjøpte 73 % av oss varer eller tjenester på nettet. Det er også
vesentlig høyere enn EU-gjennomsnittet på 47 %. Det er imidlertid verdt å merke
seg at andelen falt fra 2012 til 2013; fra 76 til 73 %. Det kan være et uttrykk
for at flere føler seg ukomfortable med å gi fra seg personlig informasjon, som
kredittkortnummer, på nettet nå enn tidligere.
eGovernment: 76 %
av alle nordmenn brukte internett i kontakt med myndighetene i 2013. Også her
falt andelen fra 2012, da den var 78 %. Også her er det bemerkelsesverdig at
andelen faller. Det kan være utslag av noe av det samme: Å overføre
personopplysninger på internett oppleves kanskje som mindre trygt enn før.
Helse: 8 av 10
norske sykehus har bredbånd med en kapasitet på mer enn 50Mbps. Det er
vesentlig høyere enn for EU, der andelen er 36 %. Samtidig var det kun 50 % av
sykehusene som utvekslet klinisk informasjon med eksterne ved bruk av
internett. Det er lavere enn i EU, der andelen er 55 %. Legejournalene som
kjører taxi kan være en del av forklaringen. Uansett har vi et
forbedringspotensiale her. Blant fastlegene er andelen som bruker nett 66 % -
det er et kraftig hopp fra 2012, da andelen var kun 35 %. Og vesentlig høyere
enn i EU, der kun 28 % av legene brukte nettet til å utveksle
pasientinformasjon. Mye tyder på at det er IKT-løsningene i sykehussektoren som
ikke er gode nok.
Det er gode grunner til at Norge
bør gjøre det bra i sammenligning med et EU som inkluderer land som Romania og
Bulgaria (som ligger helt nederst i flere av statistikkene). Rapporten er ikke
noe "europamesterskap" i IKT, den er full av politiske utfordringer.
For Norges vedkommende handler det om å videreutvikle og utnytte den digitale
kompetansen, vurdere hvorfor færre av oss bruker nettet til handel og kontakt
med myndighetene, og - ikke minst - sørge for at det kommer på plass bedre
løsninger i helsesektoren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar